Alicantes nya flygterminal
Så är då Alicantes nya flygterminal högtidligen öppnad av inrikesministern den 23 mars 2011, efter sju år som byggplats. De två tidigare T1 och T2 stängs för ombyggnad och för att senare kunna användas vid behov.
Gigantiskt
En spanare för denna webbsida har varit där och meddelar sitt första intryck vid inträdet som Gigantiskt! Och det är inte att undra på med 22 meters höjd över huvudet, drygt 15.000 kvadratmeter golvyta framför fötterna, 30.000 kvadratmeter glasfasader i samma höjd och takets 27 ljusbrunnar mot himlen.
Uppdelad incheckning
Iögonfallande är de fem ”öarna” för incheckning med totalt 98 diskar - jämfört med de tidigare 53 nästan en fördubbling. Specialbagage lämnas in i vardera änden av raden av diskar. Ryanair, Easyjet och Iberia har egna diskar medan Norwegian vanligen får nyttja några av diskarna 50-81.
Från Burger King till Michelinstjärnor
Givetvis finns det serveringar och butiker. Redan i incheckningshallen ligger i ena änden Airetapasbar - med kocken Quique Dacostas två Michelinstjärnor - en Burger King och cafeterían Caffriccio på rad. Den sistnämnda är öppen dygnet om och där testade vår spanare deras croissanter, som genast utnämndes till stående favoriter var gång terminalen skall besökas! Den tvåstjärniga tapasbaren är en pionjär i sitt slag för att finnas på en flygplats. Tack vare läget utanför säkerhetskontrollen kan den besökas även av icke flygpassagerare. Vid varje beställning får man veta hur lång väntetiden på rätten är - viktigt för passagerare att kunna planera sin tid.
Efter passagen av säkerhetskontrollen mot avresehallen kommer man till taxfreebutikerna, som måste passeras för att nå den traditionella uppsättningen av flygplatsaffärer som Swarovski, El Corte Inglés, Hugo Boss, Desigual, Armani Jeans m.fl. Här finns glassbaren Farggi, en Valor-servering, ännu en Burger King samt ytterligare en rad matställen.
Hämta karta!
Hos informationsdisken mitt på ingångssidan kan man få en karta över terminalen med alla dess övriga butiker för tidningar och böcker, elektronik, mode, t.o.m. en fotoautomat, taxfree etc. – totalt 22 stycken. Två resgodsförvaringar skall finnas eller komma att finnas, vilket är en bekvämlighet som saknas på många flygplatser.
Ankomsthallen
Ankomsthallen
består av en stor EU-del och en mindre för ankommande från områden utanför EU. Den domineras helt naturligt av de sexton bagagebanden, varav två för specialbagage, i ett nytt automatiserat system. Här finns också pass- och tullkontroll, polis- och hittegodskontor, VIP- och väntrum en trappa upp, hyrbilskontor, bankomat och växelkontor, en affär och ett matställe för den hungrige, öppet kl.7-23. Komplexets enda resebyrå, Marianne Tours, ligger mitt på utgångssidan.
Service för handikappade
Gemensamt för båda hallarna är handikapp-punkter där assistans kan begäras med en knapptryckning, en rad wifi-internetzoner, åtskilliga väl spridda hjärtdefibrillatorer och givetvis toaletter.
Nattlig flytt
Den nya terminalen har fungerat fullt ut redan från första dagens gryning, torsdagen den 25 mars, då ett flygplan avgick till Tyskland och ett första plan från Mallorca landade. Fram till middagstid hade man klarat av ett sjuttiotal avgångar och lika många landningar med 8000 passagerare och nästan 3000 väskor. Ca 500 bilar hade hyrts. Att allt kunde flyta normalt förutsatte förstås en minutiös planering, när över en natt all personal för incheckning, säkerhetskontroll och bagagehantering skulle flytta över.
Några data om flygplatsutvidgningen
Av Spaniens 47 flygplatser ligger nu Alicantes El Altet som nummer sex.
Investeringen är hittills 628 miljoner euro, varav en del från EU, och ytterligare 74,5 miljoner kommer att satsas till 2014. Under denna tid, förhoppningsvis nästa år, kommer det nya höghastighetståget AVE att ansluta till flygplatsen. Man arbetar också på utvecklingen av den s.k. Medelhavskorridoren, som innebär ett europeiskt järnvägsnät med dubbla plattformar för både AVE och godstrafik och med en sträckning inom Spanien från Cádiz till Tarragona för att sedan fortsättas till Frankrike och knytas till det transeuropeiska transportnätet.
Terminal T3 i siffror – jämförelsesiffror för T1 och T2 tillsammans inom parentes:
Total yta 333.500 kvadratmeter (54.800 kvadratmeter)
Avgångshallens yta 15.500 kvm (5.700 kvm)
Incheckningsdiskar 96 st + 2 st för specialbagage (52 st + 1 för specialbagage)
Sex incheckningsmaskiner
Fyra säkerhetskontroller
Hallen för flygplansutgångar – gates – 31.000 kvm
Antal gates 26 st (16 st)
Teleskopförbindelse till flygplanen 15 st (5 st)
Ankomsthallens yta 7.900 kvm (1.000 kvm)
Bagagehallens yta 15.900 kvm (4.300 kvm)
Antal bagageband 14 st (9 st)
Bagagebandens totala längd 18 km.
Kapacitet i snitt 7.680 bagage i timmen
Nu klaras specialbagage upp till 140 cm längd, vilket inbegriper golfklubbebagar
Passagerarkapacitet i snitt 5.825 personer i timmen (3.611 personer).
Nu betjänas över 9 miljoner passagerare per år - ca 25.000 personer per dag - men kapaciteten är 20 miljoner. År 2001 var siffran 6.5 miljoner. År 2020 förväntas den vara 19 miljoner.
Av flygresorna var 80% internationella, med de största grupperna från Storbritannien, Tyskland och Holland.
Parkeringsplatser i sexvåningshus 4.200 st (2.000 st i det fria)
Hyrbilsplatser 1.500 st
Parkeringsplatser för bussar 73 st (31 st)
Sedan starten av bygget år 2004 har 7590 arbetat med själva konstruerandet medan det direkt och indirekt har sysselsatt ca 14.000 personer.
Arkitekten för det hela heter Bruce Fairbanks.
Miljöhänsyn redan vid byggandet
Jorden som togs bort vid grävningsarbetena för den nya terminalen har tillvaratagits för att användas senare.
Palmer och ficusar har tagits om hand för att kunna återplanteras.
Renat avloppsvatten från flygplatsen har använts för att packa jorden under banorna.
Miljötankar vid konstruktionen
Man har använt prefabricerade element för att minska mängden avfall vid byggplatsen.
Skylights i taket och glasfasader ger naturligt dagsljus och därmed minskat belysningsbehov.
Fönsterglasen har UV-filter och är dubbla mot söder för att vara mer energieffektiva.
Zink har valts för taktäckning istället för asfalt för att det är mindre förorenande och mer motståndskraftigt mot korrosion.
Sandwichpaneler till 50% framställda av returmaterial.
Genomtänkt planering av installationer via central kontroll så att energikostnaderna hålls nere, avpassat för varje enhet.
Automatisk kontroll av belysning, så att dagsljuset utnyttjas så mycket som möjligt.
Automatisk kontroll av temperaturen i alla lokaler för bästa komfort.
Pneumatiskt system för avfall
Avfall sugs till ett soprum, dit de kommer separerade som förpackningar, papper eller organiskt avfall. Där komprimeras de och förs till containrar för respektive avfallssort. Luften som sugit dit dem renas och återgår till atmosfären.
Redan år 2004 har Alicantes flygplats fått miljöcertifikat enligt ISO14001.
På följande webbadress finns mycket att läsa om flygets utveckling
i Alicante, som går hand i hand med turismens framväxt. En rad
historiska bilder är intressanta.
http://es.wikipedia.org/wiki/Aeropuerto_de_Alicante#
Nueva_.C3.81rea_Terminal_.28NAT.29
april 2011
|
Ovan syns i förgrunden det 47 m höga flygtornet och den ena raden av
flygplansplatser. I fonden avtecknar sig höghusen i Urbanova mot havet.
Nedan en skiss som visar att utgångshallarna till flygplanen vetter dels mot havet, dels mot banorna.
En av många ingångar till avgångshallen.
Foto Irene Berg
Här finns det croissanter!
Foto Irene Berg
En skiss som visar våningsplanen - planta P20 betyder avgångshallen med sina fem incheckningsöar, därnedanför ankomsthallen med alla bagagebanden.
Gula rutor markerar informationspunkter.
Foto Irene Berg
Busshållplatsen för bussarna C1 från Elche och C6 till Alicante finns alldeles utanför glasfasaden på plan 4. Här kan man kan ta buss mellan flygplatsen El Altet och Alicantes bussterminal för vidare färd med Cartagenabussen till Torrevieja. Sedan slutet av mars finns också expressbussen mellan Torrevieja och flyget - för dess tidtabell klicka här. Här finns också flera taxistationer.
Privatbilar är inte tillåtna på området utan får köra in i parkeringshuset, som har direktförbindelse med avgångs- och ankomsthallarna.
Foto Irene Berg
Skissen ovan visar tillfartsvägarna och hur man kör för att komma in i det nya sexvånings parkeringshuset. Det är tillåtet att stanna till högst 5 minuter utan att parkera för att lämna resande invid ingången till avgångshallen inuti parkeringshuset.
|